everything you need to know

CrossFit

CrossFit is een efficiënte en effectieve manier om fit te worden. De workouts bestaan uit constant gevarieerde, functionele bewegingen (zoals pushups en pullups, deadlifts en squats, gymnastiek, kettlebells, hardlopen, roeien, en olympisch gewichtheffen en nog veel meer), uitgevoerd op een hoge intensiteit. De workouts worden gegeven in een groep onder begeleiding van een ervaren trainer.

CrossFit is geschikt voor iedereen geschikt, je hoeft niet topfit te zijn om met CrossFit te kunnen starten. Zowel mannen als vrouwen van elke leeftijd zijn dagelijks bij ons te vinden om de workouts te voltooien.

Natuurlijk zal je als beginner verschil zien met de gevorderden, maar bij CrossFit gaat het er echt niet om wie de beste is. We respecteren ieders niveau en moedigen iedereen aan. Het is juist leuk om te zien hoe snel je jouw eigen prestaties kan verbeteren.

Het speelt geen rol of je tot nu toe al sportief was of dat je nog nooit aan lichaamsbeweging gedaan hebt. Zolang je maar gemotiveerd bent en ervoor openstaat om nieuwe bewegingen te leren kennen, bij de workouts de grens van je eigen kunnen op te zoeken en bereid bent om die te verleggen, dan zal resultaten boeken.

Om te starten met CrossFit heb ik in principe niets anders nodig dan een paar goede sportschoenen en comfortabel zittende sportkleding. Zodra je de smaak te pakken hebt zal je merken dat het fijn is om een paar “CrossFit schoenen” aan te schaffen. Deze schoenen zorgen voor een goede stabiliteit en zijn geschikt voor het uitvoeren van de diverse workouts. Daarnaast zal je merken dat het handig is om een eigen springtouw (speed rope) te kopen omdat je dan zeker bent van de goede lengte wat het springen wat gemakkelijker maakt.

Op de website van CrossFit.com kan je veel informatie vinden over de ideeën achter CrossFit.

Oefeningen die worden gedaan tijdens een training hebben vrijwel altijd te maken met natuurlijke lichaamsbewegingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klimmen, tillen, duwen, trekken, stoten, springen en rennen. Hiervoor worden voorwerpen als barbells, dumbbells en kettlebells, maar ook items als sleeën, zandzakken en touwen gebruikt Een training bestaat ten eerste uit een warming-up. Vervolgens krijg je een stukje technische vaardigheden. Hier worden de CrossFit bewegingen uitgelegd en geoefend zodat je alles goed en veilig uit kunt voeren om blessures te voorkomen. Na het technische gedeelte volgt vaak een intensieve training van 10 à 20 minuten. Dit wordt de “workout of the day” (WOD) genoemd. Om er een competitie-element aan te koppelen worden vaak de resultaten en tijdens van de WOD op een bord bijgehouden zodat iedereen die komt trainen kan proberen het record te verbreken.

De onderstaande functionele bewegingen vormen de basis voor de technieken en oefeningen die CrossFit typeren. Een functionele beweging heeft de capaciteit om zware lasten over een lange afstand in een zo kort mogelijke tijd te verplaatsen. (Move Large Loads at Long Distance Quickly).

  • Air Squat
  • Front Squat
  • Overhead Squat
  • Shoulder Press
  • Push Press
  • Push Jerk
  • Deadlift
  • Sumo Deadlift High Pull
  • Medicine-Ball Clean

Op deze Youtube pagina kan je de oefeningen bekijken.

CrossFit heeft een heel eigen taal en het kan even wat tijd kosten voordat je alle termen kent. Om je een beetje op weg te helpen hebben we de belangrijkste op een rijtje gezet.

  • Box:
    De naam van een CrossFit gym. Dit komt omdat de plek waar getraind wordt vaak een vierkante doos is, met een vrij sobere inrichting.
  • WOD:
    Workout Of the Day, ofwel de training die een box gepland heeft voor die dag. Iedereen voert die training uit als je een les volgt, mannen en vrouwen.
  • RX:
    As prescriped. Je voert de WOD uit zoals voorgeschreven. Voor mannen en vrouwen gelden vaak andere gewichten of hoogtes bij bijvoorbeeld box-jumps of wall-balls (zie hieronder).
  • PR/PB:
    Personal Record of Personal Best, de beste prestatie die je ooit neerzette op dit onderdeel.
  • Rep:
    Repetition. Het aantal herhalingen.
  • DNF:
    Did Not Finish, als je een WOD niet binnen de omschreven tijd kunt uitvoeren.
  • AMRAP:
    As Many Reps As Possible, je krijgt een bepaalde tijd om zoveel mogelijk herhalingen uit te voeren. Het eindelijke totaal is de score van je workout.
  • For Time:
    Je moet een vooraf bepaald aantal Reps uitvoeren. De tijd die je er over doet is de scrore van je workout. Meestal is er een time-cap. Dit is de maximale tijd dat je over de workout mag doen.
  • Hero-WOD:
    Trainingen die genoemd zijn naar overleden personen, werkzaam in overheidsdienst (soldaten, politie-agenten, brandweerlieden etc). Ze dragen de voornaam van deze personen zoals Murph, Fran en Annie.

En dit is nog lang niet alles. Op deze site kan je er nog een paar vinden om je optimaal voor te bereiden voor je eerste CrossFit les.

Nee, er is geen maximale leeftijd. CrossFit houdt je in beweging en helpt om de belangrijkste spiergroepen te blijven trainen zodat je in je normale leven optimaal kan blijven bewegen.

Om deel te mogen nemen aan de reguliere lessen moet je minimaal 16 jaar oud zijn. Ben je nog geen 16, dan zijn de Kids/Teens lessen beschikbaar.

De CrossFit Open is een wedstrijd die wereldwijd wordt gehouden. Alle mensen die aan CrossFit doen, kunnen mee doen. Daardoor is het ook leuk om je scores onderling te vergelijken. De CrossFit Open is ieder jaar.

Proefles

Ja, dat is zeker mogelijk. We kunnen ons goed voorstellen dat als je nog geen ervaring hebt met CrossFit, je eerst even wil komen kijken en meedoen met een les. Als je al bekend bent met CrossFit, dan kan je kijken of bijvoorbeeld de sfeer van de box je bevalt en of je bij ons verder kunt werken aan je ambities. Mocht je voor het eerst zijn, dan is er altijd een trainer aanwezig die je extra zal begeleiden bij deze eerste kennismaking. Op deze pagina kan je je aanmelden voor een proefles.

Tijdens de proefles kan je meemaken hoe het is om bij CrossFit Apeldoorn te sporten. Je neemt direct deel aan de groepsles en ervaart hoe we met mensen omgaan en hoe het is om de workout van die specifieke dag uit te voeren. Afhankelijk van je ervaring krijg je natuurlijk de aandacht die nodig is om je enthousiast te maken voor CrossFit en je te kunnen verwelkomen als lid.

Zorg voor stevige sportschoenen en comfortabele sportkleding. Een bidon/fles met wat te drinken en uiteraard je beste humeur en een dosis doorzettingsvermogen. Wij zorgen voor de rest.

Jazeker, een proefles is helemaal gratis en vrijblijvend. Het enige wat het je kost is wat tijd, een dosis energie en de nodige zweetdruppels.

Nee, zeker niet. We analyseren wat jouw niveau is op het gebied van veilig bewegen en overall belastbaarheid. Aan de hand van die analyse kunnen we eventueel de training aanpassen zodat jij een plezierige maar vooral een veilige proefles kan ervaren.

Na de proefles heb je hopelijk een goed beeld van de lessen die bij CrossFit Apeldoorn worden gegeven en kan je je aanmelden als lid. Dit kan mondeling of via de aanmelden pagina op deze website.

Abonnementen

Er zijn drie verschillende abonnement beschikbaar:

  • Onbeperkt
  • 13 credits per maand
  • 9 credits per maand

Voor Kids/Teens zijn er twee abonnementen:

  • 1 x per week
  • 2 x per week

Op deze pagina kan je alles vinden over de maandelijkse kosten.

Ja. Als je lid wil worden bij CrossFit Apeldoorn, betaal je 25,00 euro registratiekosten. Deze 25,00 euro wordt automatisch afgeschreven samen met de eerste abonnementstermijn.

De abonnementskosten worden aan het einde van de maand automatisch afgeschreven van je rekening.

De looptijd van een abonnement is minimaal 3 maanden. Na deze drie maanden heb je de mogelijkheid om je abonnement te beëindigen. Hou dan wel rekening met een opzegtermijn van 1 maand.

De opzegtermijn is 1 maand.

Je kan op ieder moment upgraden via je persoonlijke pagina in het inschrijfsysteem. De maandelijkse kosten worden automatisch berekend en in rekening gebracht. Een email sturen naar info@crossfitapeldoorn.nl is natuurlijk ook geen probleem.

Het downgraden van je abonnement is alleen schriftelijk of per email mogelijk. Zodra we je wijziging hebben ontvangen passen we je abonnement aan. Het nieuwe abonnement gaat de eerstvolgende kalendermaand in. Voor downgraden brengen we 25,00 euro per keer aan administratiekosten in rekening.

Als je aan het einde van de maand credit tekort komt en niet direct je abonnement wil upgraden, kan je via het inschrijfsysteem een extra credit kopen. Een extra credit kost 8,00 euro en is 2 weken geldig.

Hier kan je de algemene voorwaarden van CrossFit Apeldoorn vinden.

Stel je woont niet in de buurt van Apeldoorn, maar wil wel af en toe meetrainen zonder een abonnement te moeten afsluiten. Een drop-in kost 15,00 euro met als voorwaarde dat je al wel CrossFit ervaring hebt. Als je geen ervaring hebt, kan je een proefles boeken. Als je gebruik wil maken van een drop-in, kan je je hier aanmelden.

sporten bij Crossfit Apeldoorn

Een CrossFit training bevat als kern de zogenaamde WOD. Dit staat voor ‘Workout Of the Day’. Elke WOD is anders, zodat je nooit dezelfde training uitvoert. Door met verschillende oefeningen, combinaties en intensiteit te trainen zijn WOD’s altijd gevarieerd, zoals de CrossFit-filosofie omschrijft. De opbouw van de training bestaat uit een warming up, skills/strength, WOD en een evt. een cooling down. De WOD’s worden begeleid door een gecertificeerd level-1 CrossFit instructeur.

De lessen bij CrossFit Apeldoorn zijn in groepsverband. Je kan je inschrijven voor een les via het inschrijfsysteem. Op het rooster kan je vinden op welke tijdstippen de verschillende lessen worden aangeboden.

CrossFit Apeldoorn biedt de volgende lessen aan:

  • Workout of the Day (WOD)
  • Gewichtheffen (OLY)
  • Teams
  • Endurance
  • Gymnastics
  • Kids/Teens

Nee, ongeacht het niveau kan iedereen meedoen in een les. Het is geen enkel probleem om een oefening dusdanig aan te passen (schalen) om ervoor te zorgen dat iedereen in de les zonder risico’s kan meedoen. Dat is ook het leuke aan CrossFit, iedereen sport op zijn/haar eigen niveau.

Ja, dat is geen probleem. Mocht je onverhoopt last hebben van een blessure, dan kan je in overleg met de aanwezige trainer de oefeningen aanpassen zodat je gewoon kan blijven sporten.

Dit is een les speciaal gericht op het verbeteren van de Olympisch Gewichtheffen technieken (OLY). Gewichtheffen is één van de drie CrossFit peilers. De bewegingen zijn complex en daarom is het belangrijk om te blijven werken aan de techniek.

In deze specifieke lessen leren we jou beter jouw lichaam te controleren in bewegingen met eigen lichaamsgewicht. Dit doen we door turnoefeningen maar ook andere oefeningen met eigen lichaamsgewicht te trainen. Denk aan oefeningen aan de ringen of het rek.

Een teams les vergelijkbaar met een normale WOD, maar je voert deze dan uit met twee of meer personen (buddy’s).

Een endurance les is een training specifiek gericht op je conditie / uithoudingsvermogen. Meestal bestaat deze uit rennen, roeien, fietsen of andere oefeningen die ervoor zorgen dat je uithoudingsvermogen verbetert.

Nee, dat is niet mogelijk. CrossFit Apeldoorn zorgt voor de programmering van de workouts. De WOD wordt dagelijks gecommuniceerd in het inschrijfsysteem.

Hero WOD’s zijn speciale, zware crosstrainingen; veelal vernoemd naar helden die zijn gesneuveld tijdens het uitvoeren van hun beroep. Denk aan militairen, brandweermannen of politieagenten.

Met benchmark WOD’s kun je je meten met de rest van de wereld. Hou je score bij en herhaal de workout eens in de zoveel tijd zodat je goed je progressie kunt meten! Je hebt de verschillende soorten benchmark WOD’s; Girls, Heroes, The Open, maar ook vast afstanden voor rennen, roeien etc.

Nee, er is geen open gym beschikbaar bij CrossFit Apeldoorn.

inschrijfsysteem

Ja, CrossFit Apeldoorn maakt gebruik een inschrijfsysteem voor de lessen. In dit systeem kan je tevens je persoonlijke gegevens raadplegen en aanpassen en je abonnement bekijken of aanpassen.

Je kan je inschrijven voor de lessen via het inschrijfsysteem. Door een les aan te klikken op het rooster kan je deelnemen aan een les. Als het maximum bereikt is, kan je jezelf op de wachtlijst zetten. Zodra iemand zich uitschrijft worden de inschrijvingen op de wachtlijst op de juiste volgorde toegevoegd aan de les. Hier ontvang je dan een bericht.

Ja, er zijn een maximum aantal deelnemers per les. De aantallen zijn te zien in het inschrijfsysteem.

Je kan je een week van te voren inschrijven voor een les. De meeste leden maken hier gebruik van. De afgelopen jaren heeft ons geleerd dat er gedurende de week altijd plekken beschikbaar komen. Er zijn uiteraard “drukke/favoriete” tijdstippen, maar daarbuiten is het altijd wel mogelijk om je in te schrijven voor een les.

Ja, je kan je via het inschrijfsysteem ook uitschrijven voor een les. Uitschrijven kan tot 2 uur voor aanvang van de les zonder dat je de credit verliest. Daarna is ook mogelijk, maar dan verlies je een credit.

Je kunt je 7 dagen vooruit inschrijven.

Nee, dat is niet mogelijk.

Het kan natuurlijk gebeuren dat je net te laat komt voor de les. De aanwezige trainer zal je wijzen op de regels van de box, de “box-rules” en als je pech hebt komt je dit op een aantal burpees te staan. Bij de ingang van de box staat een bord met de “box-rules”. Lees deze even door voordat je aan je eerste WOD begint.

Als je ingeschreven staat voor een les, maar niet op komt dagen dan is de kans groot dat je een andere lid van CrossFit Apeldoorn daarmee benadeeld. We gaan er vanuit dat je dit natuurlijk niet expres doet, maar de aanwezige trainer zal dit wel registeren en je hierop aanspreken.

overige vragen

CrossFit Apeldoorn is gevestigd in het centrum van Apeldoorn. De box is prima bereikbaar met de auto, fiets en openbaar vervoer. Er is voldoende gratis parkeergelegenheid beschikbaar. Ons adres is Kanaal Noord 151, 7317 AB Apeldoorn.

Omkleden is mogelijk, maar er zijn geen douches aanwezig bij CrossFit Apeldoorn.

Er is een automaat aanwezig waar je blikjes drinken en wat eten (bars) kan kopen.

Er is een webshop beschikbaar in het inschrijfsysteem waar je bijvoorbeeld shirts met het CrossFit Apeldoorn logo kan bestellen.

Ja, dat is mogelijk. Je hoeft hiervoor geen abonnement af te sluiten. Bel ons even of stuur een email naar info@crossfitapeldoor.nl als je interesse hebt.